Vandaag konden we uitslapen….althans…we hoefden pas om 10 uur te verzamelen om te gaan skieen. En dus hadden we vanochtend lekker wat tijd voor onszelf en op het gemak te ontbijten. Onze gids Erik Ostille staat al op ons te wachten en heeft er veel zin in. Hij is ontzettend blij dat hij in de tijd van de baas met ons mag gaan skieen, maar we weten op dat moment nog niet waarom…
We lopen met z’n allen aan de achterkant van het hotel de helling op, waar we de gondel omhoog nemen. Bovenop krijgen we onze ski-uitrusting uitgereikt. Alles is tip top in orde en ik krijg een mooi wit Girl Power helm! Past leuk bij mijn outfit! J
We gaan met z’n allen in de stoeltjeslift verder naar boven, waar we ook kennis maken met de andere ski-leraar. We beginnen met wat basisoefeningen en al snel blijkt dat mijn ski-ervaring toch net iets verder gaat dan die van de andere 4 team-leden. Zij hebben allemaal nog nooit geskied en staan dus als een bambi op de sneeuw. Na 2 oefeningen vraag ik de leraar of hij het erg vindt als ik mijn eigen plan trek en ga vervolgens dus alleen een piste af en kom daarna weer met dezelfde stoeltjeslift omhoog. Tot mijn verbazing staat Erik bovenaan de lift op mij te wachten en vraagt hij me of ik het leuk zou vinden een stuk met hem te gaan skieen…en natuurlijk vind ik dat leuk, want ik heb geen ski-map bij me, ken de weg hier nog niet en vind het zeker leuk om met iemand samen te skieen. En dus daar gaan we…maar niets vermoedend neemt hij me mee naar de top, vanwaar we de zwarte piste omlaag nemen naar het dal! Geweldig!!! Hij maakt een paar foto’s, die ik later nog van hem hoop te krijgen. Ik zit weer snel terug in het ritme…zelfs na een dik jaar niet te hebben geskied. Heerlijk om weer op die latten te staan. En Erik…die vliegt links en rechts langs me door…en al snel blijkt waarom…hij heeft gewoon jarenlang op internationaal niveau geskied toen hij tussen de 16 en 21 jaar was….is 2 x nationaal kampioen geweest in zijn klasse en heeft mee mogen doen aan de Olympische spelen! Dus dat is niet zo maar een ski-leraar!
We nemen nog een aantal pistes alvorens we de rest van de groep treffen voor de lunch.
Op de piste eten we een heerlijke hamburger die ons de energie geeft om weer verder te skieen. De middag gaan de 2 leraren nog met de groep mee, dus ’s middags ga ik skieen met Beate. Ook zij is van de crew en is gisterochtend pas aangeschoven bij onze groep.
Met z’n tweeen hebben we het goed naar onze zin en nemen we nog een aantal afdalingen alvorens het alweer tijd is om te gaan verzamelen en de bus te nemen naar Bergen.
In Bergen aangekomen nemen we de Floyenbanen. Vanaf het plateau bovenop hebben we een magnefiek uitzicht over de stad en de haven. De zon is net onder, dus er valt nog een mooi schemerlicht over de stad. We staan allemaal te genieten van het einde van alweer een mooie dag! Maar de dag is nog niet voorbij en worden beneden alweer opgevangen door een gids die ons nog wat van de stad laat zien en natuurlijk meer verteld over de oude pakhuizen. Hier worden we weer opgevangen door een andere gids die ons vergezelt naar dit wederom uitstekende restaurant, waar we weer worden verwent met een smaakvolle vissoep Bergen, een overheerlijke wolfsvis filet met risotto en als toetje een kaasplankje. We rollen hier echt allemaal van de tafel af en kunnen daarna in de bus niet meer zitten van de opgezwollen buikjes! We zijn het er allemaal over eens dat we na deze reis allemaal op dieet moeten! J

Maar nu nog niet…nu nog genieten….
De bus brengt ons naar de haven, waar we de Hurtigruten boot opgaan. We krijgen er allemaal een cabine en ik ben de gelukkige die een stukje film moet doen. Om de beurten worden we gevraagd stukjes film op te nemen en korte interviews te doen voor de camera. Zo willen ze mij nu volgen hoe ik naar mijn hut loop en deze hut open maak met mijn sleutel en naar het raampje van de hut moet lopen. Zo gezegd, zo gedaan en dus volgt de camera mij op zoek naar mijn kamer. Maar het wordt een grote lachfilm en alles wat er ook maar mis kaan gaat, gaat er mis. Allereerst wordt mijn kamernummer overgeslagen en blijkt die in het midden van het schip te zijn. Na 3 pogingen, krijg ik eindelijk de deur open en kom ik in een kamertje zo groot als een bezemhokje terecht, waar dus natuurlijk ook geen raam zit! Er is enkel een bed en een klein wastafeltje en ik schiet dus in de lach, want wat moet ik hierover vertellen!?!? Ook de cameramannen schieten in de lach, want we passen nauwelijk met z’n drieen in het hokje! En geluk dat ik heb, is mijn kamer ook nog naast de machinekamer en trilt ie zowat uit z’n voegen! Maar we hebben de grootste lol en daar gaat het natuurlijk ook om. Ze vragen me waar het raam zit en ik vertel ze bloedserieus, dat je dan het schilderijtje opzij moet schuiven….tja…is zo’n moment waar je natuurlijk bij moet zijn, maar ik piste bijna in mijn broek van het lachen!
We sluiten de dag af met een biertje in een iets wat grotere hut van iemand anders. Ook leuk om met z’n allen in zo’n hutje te zitten en vooruit te blikken naar morgen als we naar Alesund varen en daar gaan vissen!

One Response to “Dag 5 Skieen in Voss en naar Bergen”
  1. Familie van Vught says:

Uit zijn voegen trillen, had je geen deja-vu..:-))

Ongelooflijk wat je meemaakt, we zitten hier met bewondering al je verhalen te lezen, in een woord SUPER!!
    Veer zien sjeloes!

Amuseer diech nog de letste daag leve.

Dikke x
    De van Vughtjes..Ad, Sje en Nathje xxx

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment